Rozwój systemów informatycznych stwarza coraz to nowe możliwości prowadzenia działalności. Dzięki rozwiązaniom, jakie oferują, coraz więcej firm decyduje się na uruchomienie sprzedaży on-line. Od strony czysto technicznej jest to bowiem dużo prostsze niż jeszcze kilka lat temu. Obecnie trudno wyobrazić sobie branżę, która nie prowadzi sprzedaży internetowej, w dowolnym modelu: B2B, B2C, C2C, C2B. Według badań przeprowadzanych przez Deloitte, sprzedaż internetowa stanowi już około 6 proc. naszego PKB.
Prześledźmy jakie czynniki wpływają na sukces w e-commerce:
Zaufanie
Rozwój handlu elektronicznego wynika m.in. ze wzrostu zaufania internautów do tej formy zakupów. Im większą ma pewność Klient, że otrzyma towar zgodny z opisem, tym większa szansa na sprzedaż. Jakie elementy maja na to wpływ? Z pewności są nimi: profesjonalna, dopracowana strona www, bezpieczeństwo danych potwierdzone np. certyfikatem SSL, zapewnienie możliwości skorzystania z finansowego zabezpieczenia transakcji, dobra reputacja, możliwość kontaktu i bezproblemowego zwrotu produktu niespełniającego oczekiwań.
Nowoczesne rozwiązania
Na rynku pojawiło się wiele platform oferujących gotowe lub dedykowane rozwiązania. Warto wybrać firmę, która oferuje kompleksowe wsparcie dla danej branży we wszystkich procesach sprzedażowych. Dziś już jest standardem zautomatyzowana obsługa sprzedaży np. logistyka, płatność, hurtownie. Nie bez znaczenia jest także doświadczenie i skuteczność w promocji istniejących już rozwiązań. Dostawca, który je posiada podpowie, na co zwrócić uwagę i pomoże stawiać nie tylko pierwsze kroki.
Automatyzacja
Coraz więcej firm inwestuje w narzędzia marketingowe, które wspomagają m.in. personalizację i mikrotargetowanie. Są to działania skierowane do konkretnych grup odbiorców. W dobie przeładowania informacją liczy się interesujący przekaz, spersonalizowany komunikat i odpowiedni moment dotarcia z nim do potencjalnego klienta.
Mobilność
Coraz większe znaczenie ma przystosowanie platformy e-commerce do urządzeń mobilnych. Jest to najsilniejszy czynnik wpływający na rozwój e-handlu. Klienci mają możliwość wyszukania w sieci najlepszej opcji dla siebie m.in. korzystając z porównywarek cen. Tendencją są zakupy z telefonem komórkowym w dłoni – tzw. showrooming.
Analityka
Rozwinięta analityka pozwala na uzyskanie kluczowych informacji potrzebnych do zarządzania dalszymi działaniami marketingowymi. Jest to jeden z trendów mocno stymulujący e-commerce. Dzięki niemu mamy dostęp do informacji na temat użytkowników, które pozwalają jeszcze skuteczniej odpowiadać na ich potrzeby.
Lojalność
Świadome budowanie długofalowej relacji z klientem jest zjawiskiem występującym nie tylko w e-handlu. Nowoczesne systemy e-commerce wspierają kontynuację obsługi posprzedażowej. Właściciele sklepu dbają o to, żeby klient był zadowolony z przebiegu transakcji na każdym etapie kontaktu. Takie działanie pozwala konsumentowi wyrobić sobie pozytywną opinię i polecać sklep znajomym.